Tips til digital marketing
Først og fremmest handler digital marketing om effekt; øget kendskabsgrad, branding, salg, med videre. Målet må således aldrig i sig selv være at vælge digital marketing blot fordi, at det kan gøres billigt. Fremfor at fokusere på billig digital marketing, må målet være at markedsføre sig omkostningseffektivt. Hermed menes krydsningen mellem pris og effekt. Ellers kommer vi jo ingen vegne. Vel?
Nuvel, med en nystartet virksomhed og – venteligt – få kroner på lommen, er gode råd dyre – og dyrt er sjældent kærkomment i opstartsfasen.
Men inden vi går i gang, så husk at din tid er penge værd! Hvis det kræver din tid, er det ikke gratis.
10 digitale klassikere til billig marketing og (næsten) gratis marketing
Her kommer et par lynhurtige tips til den brødflove læser, der skal bruge nogle brugbare tips nu.
1. Søgemaskineoptimering (SEO)
Du kan nemt opnå nogle resultater i Google uden at købe arbejdet fra bureauerne. Min erfaring har lært mig, at adskillige SEO-bureauer starter deres SEO-indsats med de nemme links. Her henviser jeg til hjemmesider, hvor du nemt kan oprette en profil med et link til dit site. Det kan også være at skrive en kommentar med et link i til en artikel. Endvidere kan det også være gratis blogindlæg med backlink på sider såsom Quora og Medium. Du kan lige så godt selv udnytte disse lavt hængende linkmuligheder fremfor at betale for det. Således undgår du, at SEO-bureauet bruger dyrtkøbte konsulenttimer på at oprette dig de nemme steder. Naturligvis handler SEO om mere end backlinks, men links betyder meget (blot en disclaimer til internettrolden med SEO-viden).
2. Nyhedsbreve
Opret en formular på din hjemmeside, din blog, på sociale medier, en blanket i din fysiske butik, med videre, og oparbejd læsere af dit nyhedsbrev. Undlad at sende emails ud, når du kun har 5 abonnenter, for da vil din tid ikke være godt givet ud. Min anbefaling vil altid være, at du oparbejder 50-100-200 abonnenter før du begynder at bruge tid på at skrive og opsætte nyhedsbreve. Husk; det er svært at få folk til at tilmelde sig dit nyhedsbrev, hvis ikke du kommunikerer, hvad man får ud af det. Du laver et mini-salg, når du får folk til at skrive sig op. Så fortæl dem hvad fordelen er; rabat på hjemmesiden, tips og tricks, underholdning, kundeklub, events, med videre. Lasse fra Marky.dk har skrevet et indlæg om Facebook Nyhedsbreve.
3. Gratis Adwords
Når du opretter en Google Adwords konto, er det ofte sådan, at du bliver tilbudt op til $60 (cirka 360 kr.). Det er naturligvis fordi Google ønsker, at du skal komme i gang og forhåbentligt få succes, så du bliver en fast annoncør.
4. Amino
Online-forummet, Amino, er et iværksætternetværk, hvor du kan stille spørgsmål og få svar (og naturligvis mange andre ting). Når man skriver i forummet, har man en lille signatur, som efterlades under hver kommentar, man skriver. I denne Amino-signatur kan du med fordel beskrive hvad du laver. Jo mere du hjælper andre, desto mere opmærksomhed tiltrækker du dig. Hvis du eksempelvis sælger hjemmesider eller konsulentydelser, vil du utvivlsomt have fordel ved at være aktiv på Amino.
5. Iværksætter Netværk, UngiVærk
Disse er navnene på de to største Facebook grupper indenfor iværksætteri. Det er alment udbredt, at folk spørger om hjælp og tjenesteydelser. Du må ikke annoncere for din virksomhed, men du må godt kommentere et opslag, hvis nogen søger hjælp. Tricket med disse grupper er at søge udenom internettroldene, som lever af at spolere folks indlæg og gøre dem til negative diskussioner.
6. LinkedIn
Du kan finde rigtig mange kunder og samarbejdspartnere via LinkedIn. Der findes endda tricks til hvordan du gratis kontakter folk. Det koster ellers normalt penge, men der findes diverse metoder til hvordan du slipper udenom dette på lovlig vis. Der er sågar spirret LinkedIn-eksperter, der slår sig op på, at de kan hjælpe dig med at optimere din tilstedeværelse på LinkedIn.
7. E-bøger, artikler, podcasts
Content marketing er et koncept, der er kommet for at blive. At publicere viden og demokratisere det, ved at slippe det fri og gøre det gratis, vil altid i udgangspunktet komme godt igen. Klart, du skal ikke forfatte luftkasteller, der udelukkende har til formål at få folk til at skrive sig op til dit nyhedsbrev, og når folk så får tilsendt e-bogen på e-mail, så er indholdet skuffende. Det duer givetvis ikke. Men godt indhold fornægter sig aldrig. Det hersens indhold – eller content om du vil – er naturligvis ikke noget, der selv får ben at gå på. Du skal huske at skelne mellem middel og metode. Content er et middel til markedsføring, men det kommer ingen veje uden en metode (læs: content skal jo distribueres. En e-bog har jo ikke sine egne ben at gå på. Du skal således ofte tænke det i forbindelse med dit nyhedsbrev, Facebook-annoncer, eller lignende).
8. Presse
Det er ikke nemt at få omtale i medierne medmindre man opnår én eller anden slags medie-darling-status. For os dødelige Mugglere er det svært at planlægge efter almen presseomtale. Men det kan faktisk godt lade sig gøre. Særligt hvis du eller dit produkt har en stærk historie. Lav en liste over relevante medier. Lav et kortfattet oprids af din historie og fremsend per mail. Ring derefter op og hør om din mail er fremsendt korrekt. Mit råd: udover isen og tryk på. Lad være med at tro, at du blot skal fremsende din historie til én redaktion.
9. Blogging og gæsteblogging
Du kan med fordel oprette en blog på din hjemmeside eller blogge hos andre, som så linker til din webshop eller deslignende. Dette emne berør således både ”content” og ”SEO”, men blogging kan også give kunder på baggrund af selve trafikken, som besøger bloggen – og altså ikke kun tjene som middel til at få et backlink.
10. Affiliate marketing
Vi elsker alle sammen risikominimering, og derfor bør du også elske affiliate. Kontakt diverse affiliate netværk i Danmark, opret din kampagne og fastsæt prisen på hvad du vil betale for en konvertering. Det er markedskræfterne, der dominerer i netværkene. Hvis du er nærig, så vælger de uafhængige trafik-leverandører (publishers) at levere deres trafik til nogle andre. Betal dem derfor et fair honorar per konvertering, som de leverer. Du kan ofte forhandle dig til nogle attraktive betalingsbetingelser. Hvis du eksempelvis driver webshop, kan du måske slippe med først at betale for konverteringerne i udgangen af hver måned. Men som webshop ved vi jo alle, at pengene fra selve ordren kommer langt hurtigere (afhængigt af hvilken payment-gateway, som du bruger).
Ovenstående 10 punkter er klassikkerne. Det overrasker dig næppe.
Længere nede i dette indlæg har jeg til gengæld skrevet 6 digital marketing hacks. Du har med garanti ikke overvejet dem alle. Så læs med!
6 særprægede digital marketing hacks – sådan gør du noget anderledes
Her kommer de hacks som du måske ikke har overvejet selv.
1. Belåning og salg af faktura
Indrømmet, det her er ikke helt digital marketing, men det kan understøtte din marketing. Hvis du ønsker gratis marketing, er det formentligt fordi du mangler kapital. Hvis du har en høj dækningsgrad på dine produkter, er der ofte plads til, at indgå aftale med en finansieringspartner. Finansiering af hvad? Hvis du eksempelvis sælger konsulenttimer, og du har solgt 6 måneders konsulentarbejde med månedlig fakturering, kan du sælge eller belåne disse fakturaer hos en finansieringspartner. Fremfor at vente på, at din kunde betaler din faktura, så får du pengene af din finansieringspartner med det samme, og så venter finansieringspartneren til gengæld på at din kunde betaler regningen. Din finansieringspartner leger jo dermed bank, og derfor tager de sig betalt i form af en rente eller et gebyr. Medmindre du sælger lav-margin-produkter, så kan det formentligt godt betale sig, at se nærmere på mulighederne. Det skal siges, at jeg ingenlunde er affilieret med sådanne selskaber eller har interesser heri, men det kræver ikke en raketforsker at vurdere, at det vil forbedre dit cashflow. Dit alternativ er at søge funding imod at afgive ejerskab, og det er jo en vurdering, du må opveje. Jeg vil altid anbefale at søge professionel rådgivning hos en uvildig part, som du kan stole på.
2. Trafik-alliancer
Jeg tænker tit på, at vi alle poster astronomiske beløb i køb af kliks. Hvorfor dog ikke samarbejde om konverteringen? Lav en landing-page hvor formålet handler om din ydelse. Lad os eksempelvis sige, at du sælger rengøring til virksomheder. Lav en digital marketing alliance med en anden facility-service virksomhed om, at den potentielle kunde kan sætte flueben i et lille vindue i webformularen, hvis de også ønsker at modtage et tilbud på planter, print og scan, kontorartikler eller hvad du nu mener passer ind i konteksten. Hvis 25% vælger også at få et tilbud fra en af dine alliance-partnere, så kan du fastsætte en referral-pris, som kan nedbringe din samlede markedsføringsomkostning.
3. Opbyg en niche Facebook gruppe
Hvis du enten alene eller sammen med nogle andre opbygger en Facebook-gruppe, der omhandler et bestemt tema, så opbygger du det man kalder et ”earned media”. Du har tilkæmpet dig retten til at sætte agendaen i et fællesskab, så længe medlemmerne af gruppen beriges tilstrækkeligt (det skal være en win-win). Man ser mange af disse niche-grupper på Facebook, hvor gruppeejerne opnår en høj grad af ekspert-positionering, hvilket på sigt afkaster ordrer. Man ser også at indlæg laves med direkte forsøg på at skabe ordrer omgående. Bare husk; det tager tid at bygge op, det tager tid at vedligeholde og man skal give værdi til medlemmerne af gruppen – ellers er de smuttet.
4. Bogkortet på steroider (offline men sjov)
Få produceret en masse bogkort med din reklame på, og lav alletiders aftale med bibliotekaren på dit lokale bibliotek, hvor du får lov at isætte bogkortet i bøgerne på biblioteket. Når bøgerne løbende bliver udlånt, er bogkortet en gratis lille service for læseren, så man kan huske hvor man er nået til, og hvis din reklame kun er isat de bøger, som har en tematisk sammenhæng til det du sælger, så er det din målgruppes fulde opmærksomhed, du får. Men det er nok en god idé lige at drøfte med bibliotekaren.
5. Den kølige cyklist (offline men sjov)
Den her er mest for sjov. Bliv cykelstiernes champion.
6. Kommentarer på blogs
Det er udbredt at kommentere på blogs for at få backlinks til sit eget website. Men der findes en helt anden og meget mere kvalitetsorienteret strategi, som jeg vil fremhæve her. Du kan, hvis du har udbredt viden på et område, vælge at kommentere på blogs med henblik på at få dialog, debat og kunder fordi de synes, at du faktisk ved en del, om det du kommenterer på. Fremfor at kommentere indholdsløse korte kommentarer til dit website for at få et backlink, så skriv nogle lange kvalitetsorienterede kommentarer uden et link til dit site. Efterlad istedet dit navn eller dine kontaktdetaljer (opret eventuelt en særskilt email til formålet – for der findes scrapers der opsamler emails i kommentarfelter med henblik på at udsende spam, så du ønsker næppe at benytte din primære mail til formålet).
Det kan være svært at rekvirere en liste med blogs indenfor sin niche, og man kan derfor med fordel gøre brug af software på nettet, der identificerer sites, hvor der er en blog. Af hensyn til at den slags ofte bliver misbrugt til blot at lave SEO-spam kommentarer, så undlader jeg at henvise nærmere. En manuel fremgangsmåde er at søge i Google efter din niche og anføre “Powered by WordPress” bagefter. Eksempelvis digital marketing “Powered by WordPress”. Du kan læse mere om blog kommentarer her
Skriv et svar