• da

Giv din webshop vinger

Author Details
Partner , Grafikr
Erik er partner i webbureauet Grafikr og tidligere webshopejer. Udover at holde styr på alle de administrative opgaver, så rådgiver han også bureauets kunder og hjælper dem med at få det maksimale ud af deres online tilstedeværelse. Erik har en knivskarp forretningsforståelse og har altid interesseret sig for marketing, design og konverteringsoptimering.
×
Partner , Grafikr
Erik er partner i webbureauet Grafikr og tidligere webshopejer. Udover at holde styr på alle de administrative opgaver, så rådgiver han også bureauets kunder og hjælper dem med at få det maksimale ud af deres online tilstedeværelse. Erik har en knivskarp forretningsforståelse og har altid interesseret sig for marketing, design og konverteringsoptimering.

 

Det er nemmere sagt end gjort at vækste sin webshop. Vejen fra at være et lille team på 2-3 personer til rent faktisk at drive en virksomhed med mange ansatte er ikke ligefrem kort. Faktisk, så er det en rigtig svær opgave.

Der er stor forskel på at sælge et software og et fysisk produkt. Sidstnævnte kræver logistik og indkøb, hvilket er en helt anden boldgade end en software-virksomhed, som skal bruge udviklere og projektledelse. Uanset hvilken forretning du driver, så er en webshop ofte relevant – men ikke for enhver pris. Det er spild af energi og tid, hvis ikke du får din shop udover rampen.

Morten Larsen fra Hungry fortalte engang til et arrangement i Spanien, at selvom man kun var 1-3 personer i sin virksomhed, så skal du drive den, som hvis du havde 50 medarbejdere. Så hvis du I dag holder styr på dine ting og skriver på små gule sedler, så overvej om den løsning er holdbar, hvis I var 50 ansatte. Tænk stort…

Hvordan drømmer du om, at din virksomhed skal se ud om 3 år? Ser du jer selv i nogle helt andre faciliteter, så skal du allerede nu begynde at lede efter de rigtige faciliteter. Har du planer om at I skal være på et nyt marked, så skal du allerede nu begynde at arbejde i den retning. På den måde indstiller du dit mindset, så den er klar til vækst og skalering. Så kort fortalt, så selvom I kun er en håndfuld medarbejdere, så skal du tænke større.

 

I mit blogindlæg kommer jeg ind på 3 væsentlige punkter, som har en afgørende betydning for din webshops succes; vigtigheden af en marketing strategi, ansættelse af de rette folk og verdensklasse kundeservice-politik.

 

Læs også  Blue Ocean, Red Ocean, Frank Ocean

1) En holdbar marketing strategi

Vækst og marketing er alfa og omega. Selvom du allerede har en masse kunder hver måned, skal du stadig have en holdbar marketing strategi. Hvis du vil skalere, så er “word of mouth” ikke holdbart i længden. Uanset hvor travlt du har med pakke varer, købe ind, forhandle priser og passe kundeservice-telefonen, når den ringer, så skal du finde tid til din marketing. Hvis du ikke selv har tiden, eller ekspertisen, så må du ansætte en. (Mere om ansættelse i mit næste punkt).

Vi har udviklet og designet webshops for en lang række succesfulde webshops. Det, som de har tilfælles, er, at de alle bruger enorme kræfter på deres marketing, herunder SEO, Adwords, Google Shopping, Facebook annoncering og e-mail-marketing.

Mit råd til dig
Du skal ikke hive hver en krone og øre ud til dig selv. Hvis du vil tjene penge, skal du også bruge penge. Først og fremmest skal du sikre dig, at din webshop er optimeret og holdbar: Arbejd løbende på at analysere og forbedre din konverteringsrate, så du får det maksimale ud af dine markedsføringskroner. Få sparring og hjælp fra bureauer, som ved, hvad de laver.

Få opsat nogle automatiske flows, f.eks. ved abandonned cart, hvor brugerne automatisk får tilsendt en mail, hvis de ikke gennemfører deres køb. Du kan selv starte med at sætte det basale op, men på sigt enten samarbejde med et eksternt bureau eller ansætte en.

 

2) At ansætte de rette folk på de rigtige tidspunkter

I forlængelse af mit forrige punkt, hvor jeg nævnte, at du kunne ansætte en til online marketing, så skal vi snakke lidt mere omkring ansættelse.

Du har sikkert en masse ansvarsområder, men når tiden er inde, skal du give dit ansvar videre og bruge din egen tid til netop det, som du er god til. Med andre ord, så skal du dedikere penge til at ansætte.

 

Fra generalist til specialist

I starten er det meget muligt, at du skal finde en person, som skal fungere lidt som “all-round”-type og fylde flere roller ud, men i sidste ende er dedikeret til én ting: Det kunne enten være indkøb, kundeservice, lagerarbejde eller Google AdWords.

I starten har denne person muligvis flere “roller”, men det gør ikke noget, hvis du har givet et løfte om, at indenfor x-tid, så vil vedkommende være ansvarlig for f.eks. indkøb. I takt med din vækst, skal personen altså få mere ansvar indenfor det ønskede område.

Læs også  Skalering: Et overblik over large-scale salgskanaler

 

Specialisering og passion

Er du selv en haj til logistikstyring, så skal besid dén rolle selv, og ansæt en til fx marketing eller kundeservice. Det vil give dig mere tid til at effektivisere din logistik, og du vil opleve, at arbejdet bliver gjort bedre på alle poster, når de er bestridt af folk, som brænder for opgaven.

Med andre ord, så skal du gøre mere af det, som du gør godt – og ansætte dedikerede mennesker til det, som de brænder for.

 

3) Lav en verdensklasse kundeservice politik

Hvis du har én utilfreds kunde, imellem 99 kunder som er tilfredse, så klarer du dig ret godt. Men i takt med din vækst, så har du måske pludselig 1.000 tilfredse kunder og nu 10 utilfredse kunder. Så vær klar til at desto mere du øger dit salg, desto flere problemer vil du også opleve.

Det er en udfordring, du skal imødekomme, før det er for sent. Vær altid på forkant med potentielle problemer og find ud af, hvordan du vil håndtere dem.

En af dine fornemmeste opgaver er at give en god kundeservice og tage enhver henvendelse seriøst – og lære fra dem. Med brugen af Facebook, TrustPilot og andre sociale medier i dag, så bliver dårlige oplevelser og anmeldelser spredt som ringe i vandet. Hvis en kunde er utilfreds, så er der stor risiko for, at omverdenen får det at vide.

De fleste negative anmeldelser jeg ser, sker på baggrund af hvordan kundens problemer bliver håndteret. Bid lige mærke i det… Det er altså selve håndteringen, som er afgørende her. Selvfølgelig er det menneskeligt at fejle, men når det så bliver påpeget, så skal man også lære fra det og håndtere klagen professionelt.

Så ved at have en kundeservice politik, hvor I alle ved, hvordan I skal håndtere potentielle problemer fra kunder, så kan du stadig have glade kunder og du skal ikke være bange for at få dårlige anmeldelser.

 

Afsluttende tanker omkring din webshop

Der er naturligvis mange flere faktorer, som spiller ind, når din webshop skal have luft under vingerne. Uanset hvad, så vægter jeg disse punkter utrolig højt. Du skal opretholde et højt momentum og hele tiden gøre det bedre, end du gjorde i går.

Du skal lære at give ansvar fra dig og ansætte i tide. Du vil også finde ud af, at det er meget sjovere at fejre sine succeser med andre og arbejde i fællesskab.

Er du klar til at vækste din webshop?

Erik vil rigtig gerne have din feedback, for til dagligt arbejder han nemlig professionelt med webshops. Hvis der er mangler eller behov for uddybelser, så lærer vi derfor gerne af dine input!

Erik Holflod JeppesenErik vil rigtig gerne have din feedback, for til dagligt arbejder han nemlig professionelt med webshops. Hvis der er mangler eller behov for uddybelser, så lærer vi derfor gerne af dine input!5.0110
  • CONTENT SCORE - LÆSERNES VURDERING AF INDLÆGGET
Your RatingUser Rating: 4.8 ( 13 Votes )

Erik er partner i webbureauet Grafikr og tidligere webshopejer. Udover at holde styr på alle de administrative opgaver, så rådgiver han også bureauets kunder og hjælper dem med at få det maksimale ud af deres online tilstedeværelse. Erik har en knivskarp forretningsforståelse og har altid interesseret sig for marketing, design og konverteringsoptimering.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

EMAILS DER FLYTTER DIN FORRETNING!
Modtag nyheder, e-bøger, guides, events og meget mere.
JA TAK
Digital bog: Unfair forspring uden funding
CASHFLOW
Skalér uden seed-kapital
Kommer snart
CASH
FLOW
Skalér
uden
seed
kapital
Kommer snart
Fortsætter du uden at ændre cookie-indstillinger, går vi ud fra at du samtykker.
Vi bruger cookies. Digitale brødkrummer.
Ok. Knas, knas, knas.
Vi bruger cookies. Digitale brødkrummer.
Fortsætter du uden at ændre cookie-indstillinger, går vi ud fra at du samtykker.
Ok. Knas, knas, knas.
EMAILS DER FLYTTER DIN FORRETNING!
Modtag nyheder, e-bøger, guides, events og meget mere.
JA TAK