• da

Guide: Lav et Facebook nyhedsbrev med 90% åbningsrater på 10 min.

Author Details
Lasse Rosendahl Ravn er stifter af marketingvirksomheden Marky. Her hjælper han virksomheder med at vækste deres forretning ved hjælp af Facebook annoncering og Facebook chatbots.
×
Lasse Rosendahl Ravn er stifter af marketingvirksomheden Marky. Her hjælper han virksomheder med at vækste deres forretning ved hjælp af Facebook annoncering og Facebook chatbots.
Latest Posts


Denne guide er relevant, hvis du ønsker afsætning digitalt. Måske du allerede afsætter til dine kunder via email eller bearbejder leads via email. Nye tider bringer nye muligheder – også for dit nyhedsbrev.


Hvordan fungerer et Facebook nyhedsbrev?

Et Facebook nyhedsbrev laves med en Facebook Chatbot, der er bygget på Artificial Intelligence (AI) og Machine Learning (ML).

Det har længe været muligt at benytte chatbots som f.eks. Siri, Alexa osv. Du har måske endda prøvet dem, der fandtes i old school chatrooms, der kunne besvare meget simple spørgsmål.

I dag kan chatbots bygges til stort set alle slags platforme. Du kan møde chatbots på Twitter, i Slack, på Facebook, på diverse hjemmesider med intelligent chat-funktion og mange andre steder.

I det her indlæg vil jeg vise hvordan du, uden teknisk erfaring, kan sætte et Facebook nyhedsbrev op, der kan kommunikere med dine fans og besøgende.

Sådan laver du et Facebook nyhedsbrev på 10 minutter

De næste 10 minutter vil jeg bruge på at vise dig, hvordan du selv kan sætte din egen lille Facebook chatbot op, der kan fungere som nyhedsbrev på Facebook.

Det eneste det kræver er, at du har:

  • En Facebook-bruger
  • En Facebook-side

Step 1: Platform

Der findes overordnet set to forskellige måder hvorpå du kan lave nyhedsbrevet:

  1. Du kan kode det fra bunden ved hjælp af Facebook’s dokumentation for Messenger
  2. Du kan bygge det vha. tredjeparts-platforme

Hos Marky benytter vi udelukkende den sidste metode. 1) Fordi vi ikke beskæftiger os med decideret udvikling og 2) Fordi det giver os kortere time-to-market, hvilket gavner vores kunder gevaldigt!

Dette indlæg tager derfor også udgangspunkt i en tredjeparts-platform.

Overordnet set, så findes der to forskellige platforme til at bygge chatbots:

  • Chatfuel
  • Manychat

Der popper efterhånden dagligt konkurrenter op, men disse to er langt foran med funktioner, integrationer og communities.

Jeg tager udgangspunkt i Chatfuel, men koncepterne er utroligt ens for begge platforme.

Du kan oprette en gratis konto hos Chatfuel her.

Step 2: Formålet med dit nyhedsbrev

Næste skridt er, at definere formålet med dit Facebook chatbot nyhedsbrev. Et trin du i den grad bør tage før du starter, så du

  • Holder fokus på kernefunktioner
  • Mindsker spildtid med funktioner, der alligevel ikke bliver brugt

 

 

I det her indlæg laver vi en simpel chatbot der fungerer som nyhedsbrev, som du kender det fra traditionel emailmarkedsføring.

Altså en chatbot, der får tilladelse til løbende at sende relevant indhold til brugere.

Læs også  Når du skal til at bygge din salgsorganisation

Step 3: Opsætning af Facebook Chatbot

Har du oprettet en konto hos Chatfuel? Super, så lad os komme i gang.

Åbn Dashboard’et og klik på den store orange knap.

Du vil herefter se en skærm i stil med:

Det kan umiddelbart virke lidt overvældende, men lad os gennemgå de enkelte sektioner i fællesskab.

Velkomstbesked

Sektionen på billedet herover, er stedet hvor selve chatbotten bygges. Jeg nævnte tidligere, at Facebook chatbots består af kunstig intelligens og maskinlæring. Den sidste del er lidt mere kompliceret. Men den første del ses herover.

Det kan virke lidt forvirrende, men lad os kigge nærmere på blokken “Welcome Message”.

Dette er beskeden, som dine besøgende ser, når de starter en chat med din facebookside.

Det vil sige, at jeg ville modtage beskeden ovenfor, hvis jeg klikkede på knappen “Send besked” på billedet herunder.

Som du måske bemærkede, så står der {{first name}} i blokken ovenfor, hvilket kræver en kort forklaring.

Fordi at disse chatbots bruges på Facebook, så har vi i forvejen adgang til en bred vifte af informationer om vores brugere. Derfor kan vi blandt andet udfylde deres fornavn, som i beskeden ovenfor.

Det skaber en mere personlig stemning, og hjælper dig blandet også til bedre segmentering, hvilket brugerne helt sikkert vil synes om.

Standardsvar

Den næste blok er “Default answer”. Her kan vi angive et svar, som chatbotten skal give, hvis den ikke forstår brugerens besked.

Der findes eksempler hvor det er brugbart, men i de fleste tilfælde sletter vi oftest indholdet i denne.

I stedet opfordrer vi vores kunder til at holde øje, så de selv kan besvare beskeder, der ikke genkendes af chatbotten.

Funktionen har dog også sin nytte, fordi den kan sammensættes med Google’s service Dialogflow, der tilbyder den anden del af chatbots, Machine Learning (men mere om det i et senere indlæg).

Din Facebook chatbot’s første svar

Men lad os få sat din chatbots første svar op, så vi kan komme videre.

Under “Welcome Message” skriver vi følgende:

Hej {{first name}} 👋 Velkommen til vores chatbot. Vil du have gratis tips og tricks til bedre træninger i fitnesscentret? Så klik på knappen herunder og få vores ugentlige nyhedsbrev.

Herefter tilføjer vi en knap under beskeden, der linker over til vores nyhedsbrev, og signer brugeren op til at modtage fremtidige tips og tricks.

Fordi vi endnu ikke har oprettet blokken “Nyhedsbrev”, så spørger Chatfuel om vi vil gøre det nu. Det vil vi gerne!

Herefter kan vi finde den nyoprettede blok “Nyhedsbrev” ude i venstre side, som vi nu laver til vores nyhedsbrev’s “tilmeldingsside”.

Her har vi nu mulighed for at gøre følgende 2 ting:

  1. Tildele brugeren en attribut, der tillader os at sende indhold til brugeren senere
  2. Tilmelde brugeren en sekvens, med indhold der allerede er klar

Afhængig af typen af virksomhed og formål, vil valget været forskelligt. I dette indlæg holder vi os til den første valgmulighed, da den er mest ligetil.

Læs også  Se med nu: 8 timers Grant Cardone guldkorn

Men vil du f.eks. lave leadgenerering med drip-content, så bør du se nærmere på sekvenser.

Der er 3 centrale ting på billedet ovenfor:

  1. Vi udtrykker glæde ved at brugeren har tilmeldt sig nyhedsbrevet
  2. Vi fortæller hvordan man kan afmelde sig (det er god skik og anbefalet af Facebook)
  3. Vi opbygger spænding og indsætter en CTA i bunden

Nu mangler vi kun en sidste ting, før at vi er klar til at sende vores nyhedsbrev afsted.

Vi skal definere en attribute, for folk der har ønsket at modtage vores nyhedsbrev.

Klik på plus’et nederst til højre og vælg herefter “Set up User Attribute”

Vi har nu tildelt brugeren “userNewsletterStatus” med værdien “Subscribed”, som indikerer, at vi kan (og må) sende nyhedsbreve til denne person.

Disse kan 100% tilpasses efter behov. Dog hjælper det at give dem logiske navne, hvis du en dag har 100 forskellige attributes og 5 værdier per attribute.

Den første test!

Det er nu blevet tid til at teste vores chatbot af, inden vi forbinder den med vores Facebook-side.

Klik på knappen oppe til højre. Du vil nu modtage din “Welcome Message” på Facebook. Herefter klikker du blot på “Få tips og tricks” og du er nu tilmeldt din egen chatbot!

Voila!

Klik på knappen og du abonnerer nu på dit eget Facebook nyhedsbrev.

Det sidste trin er nu at forbinde din chatbot med din Facebook-side.

Klik på knappen Configure og vælg herefter din Facebook-side. Du er nu forbundet!

Step 4: Det første nyhedsbrev

Vi er nu klar til at få sendt det første nyhedsbrev afsted. Ved at bruge “Broadcast” menupunktet til venstre, åbner vi en helt ny fane.

I Broadcast har vi følgende 4 muligheder for at sende beskeder til vores abonnenter:

  1. Lige nu
  2. Når de udfører en handling
  3. På et senere tidspunkt
  4. Fra en ekstern kilde

Vi vil benytte os af funktionen, der sender en besked lige nu, da vi ønsker at ramme vores abonnenter med et helt nyt blogindlæg.

På billedet kan det ses, at vi har valgt at sende beskeden til personer, der abonnerer på vores nyhedsbrev (ved at filtrere efter en attribute og værdi).

Udover en forklarende besked, så har vi vedhæftet et “Card” hvor titlen på artiklen og et billede er vedhæftet.

Læg også mærke til knappen i bunden. Den tillader, at modtagerne kan dele indlægget med venner og bekendte i Messenger.

Hvis dit indlæg er relevant, så kan dette trick potentielt set fordoble din rækkevidde, og med tiden skaffe dig endnu flere abonnenter.

Hvad så nu?

Du har nu taget første skridt mod din helt egen fuldt funktionelle Facebook chatbot. Næste skridt er at skaffe abonnenter til din chatbot, så du for alvor kan opleve forskellen på email- og chatbotmarkedsføring.

Har du endnu ikke fået nok af chatbots, så fortsætter jeg skriveriet på Marky’s egen blog.

Tak fordi du læste med!

 

 

Share

Lasse Rosendahl Ravn er stifter af marketingvirksomheden Marky. Her hjælper han virksomheder med at vækste deres forretning ved hjælp af Facebook annoncering og Facebook chatbots.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

EMAILS DER FLYTTER DIN FORRETNING!
Modtag nyheder, e-bøger, guides, events og meget mere.
JA TAK
Digital bog: Unfair forspring uden funding
CASHFLOW
Skalér uden seed-kapital
Kommer snart
CASH
FLOW
Skalér
uden
seed
kapital
Kommer snart
Fortsætter du uden at ændre cookie-indstillinger, går vi ud fra at du samtykker.
Vi bruger cookies. Digitale brødkrummer.
Ok. Knas, knas, knas.
Vi bruger cookies. Digitale brødkrummer.
Fortsætter du uden at ændre cookie-indstillinger, går vi ud fra at du samtykker.
Ok. Knas, knas, knas.
EMAILS DER FLYTTER DIN FORRETNING!
Modtag nyheder, e-bøger, guides, events og meget mere.
JA TAK